Retweet for late mennesker

20. mars 2015 | By einberg | No Comments | Filed in: Ukategorisert.

Noen tvitringer tåler å gjentas, men det kan skape støy. Et alternativ er å varme dem og servere dem en masse i wordpress, slik: Elevene er som konferansedeltakere på #NKUL: "Får vi denne presentasjonen?" — Einar Berg (@einberg) May 9, 2014 Medias forholdsvise interesse for ordene "frikjent" og "dømt" er som 1:50. — Einar Berg • Read More »

Tags: ,

Flytting av blogg og reparasjon av bildelenker

11. desember 2014 | By einberg | No Comments | Filed in: blogging, media.

Google overtok Blogspot i april 2011, og lagring av bilder ble integrert med Google+. Hvis en blogger på Blogspot skaffet seg en konto på Google+, kunne bildene på bloggen forsvinne, dersom man ikke skjønte hvordan innstillingene for bilder på Google+ fungerte. Det gjorde ikke jeg, og siden har jeg ikke skrevet noen nye innlegg, fordi det var så frustrerende at • Read More »

Hvordan skal læremidler produseres og selges?

4. november 2012 | By einberg | 2 Comments | Filed in: aschehoug, bærbar-pc, bibliotek, bok, brettboka, endring, esa, forlag, konferanse, kunnskap, læremidler, ndla, nettbrett, pedagogikk, skole, teknologi.

Dette er et referat fra en konferanse som ender opp i et grunnleggende spørsmål om hvordan læremidler skal omsettes i Norge. Jeg skriver som privatperson, ikke på vegne av NDLA. Alt på ett brett Konferansen «Alt på ett brett» ble arrangert i Sandefjord den 1. og 2. nov av Brettboka.no, ved gründer Olav Reitan. Med • Read More »

Skolens hjerteslag

30. mai 2012 | By einberg | 1 Comment | Filed in: læremidler, lms, ndla, skole.

For en ikkemedisiner kan dette se ut som et elektro-kardiagram, altså en registrering av hjertets elektriske aktivitet. Det er imidlertid ikke hjertets, men skolens aktivitet vi ser, nærmere bestemt bruken av NDLA-ressursene i løpet av en uke. Figuren kunne like gjerne vist bruken av its learning, fronter, eller andre skoleressurser på nett: fordi kurven da ville vært nesten • Read More »

Snørydding på verandaen

24. mars 2012 | By einberg | No Comments | Filed in: snø, snømåking, vinter.

Overhalla 24. mars 2012. Verandaen i min ringe bolig skal ryddes for snø til påske, når lettølet skal nytes i solsteika. De siste dagers regn har klappet sammen takraset med en halvmeter, og det er kompakt masse som skal fjernes. Tips til andre som skal gjøre det samme på hytteverandaen: Bruk en spade til å • Read More »

Elevens glede

24. juni 2011 | By einberg | 2 Comments | Filed in: artikkel, pedagogikk, politikk, skole.

Hva skjer hvis man tar en avisartikkel og systematisk erstatter et begrep – lærer – med et annet – elev? – Ganske rart noen steder, men noen ganger en kilde til ettertenksomhet. Her er i alle fall et forsøk. (Redigert 16/12-14 etter innspill fra Bjørn Helge.) ———————————————————- Av INGE EIDSVÅG- lektor, Nansenskolen, Lillehammer Lett omarbeidet • Read More »

Det er feil å påstå at regnskog er jordens lunger

31. mai 2011 | By einberg | No Comments | Filed in: biologi, drivhuseffekt, energi, karbondioksid, natur, skog, solenergi.

En vrangforestilling som til stadighet gjentas er at verdens regnskoger kan kalles jordens lunger fordi de tar opp CO2 og produserer det oksygenet vi trenger. Hvem er det som sier dette? Uttrykket brukes over alt, men sist oppdaget jeg det på nettstedet Jordens lunger som nylig ble lansert. Det er et undervisningsopplegg innen naturfag og • Read More »

Hvorfor vil fremtidige roboter kunne bli superlærere?

10. februar 2011 | By einberg | 1 Comment | Filed in: framtida, kunnskap, pedagogikk, robot, skole, teknologi.

(Inspirert av meningsurveksling på twitter i dag må jeg bare skrive dette.)Jeg mener at roboter kan bli framtidens superlærere. «Framtiden» kan være her om 10 eller 20 år, definitivt om 40. Innen da vil trolig hjerneforskning og prosessorutvikling ha nådd så langt at vi har datamaskiner med en intelligens langt over vår. Forsøk med roboter, • Read More »

Drama i fire akter: Skaper pc-en et klasseskille mellom sterke og svake elever?

4. desember 2010 | By einberg | No Comments | Filed in: bærbar-pc, endring, facebook, ikt, klasseskille, kunnskap, mobiltelefon, pc, skole.

Intro Programleder Ingvild Bryn: – Fleire lærarar i den vidaregående skulen meiner eigen pc til alle fører til eit skilje mellom dei sterke og svake elevane. Mange let seg distrahere av pc-en i staden for å fylgje med i timen. Et klasserom – elever strømmer inn og læreren står fremme ved overheadprojektøren. Reporter Magnhild Øwre: • Read More »

Programvare ntfk pr september-10

22. oktober 2010 | By einberg | 10 Comments | Filed in: bærbar-pc, programvare.

Status programvare per 23.09.10, rått limt inn fra oversikten til programvaregruppa. Basisprogrammer:Programvare Versjon:Adobe Flash Player 10 ActiveX 10.1.82.76Adobe Flash Player 10 Plugin 10.1.82.76Adobe Reader – Norsk 9.3.4Adobe Shockwave Player 11.5.8.6123AmiMas 8.x.xCD-ORD 7 7.1.0.667Itslearning ActiveX 1.0 1.0.0Java(TM) 6 Update 21 6.0.210Microsoft Office 2007 12.0.6425.1000Microsoft Silverlight 4.0.50401.0Ordnett Pluss 2.0.0Trend Microscan 10Windows Live Messenger +WLCP 14.0.8089.726 Studiespesifikke programmer:Programvare • Read More »