Archives:

Orakler og digital eksamen

17. november 2007 | By einberg | 1 Comment | Filed in: bærbar-pc, digital kompetanse, eksamen, pedagogikk, skole.

Digital eksamen i videregående skole våren 2008 kan bli en kontroversiell sak, fordi det ligger i kortene at elever fra forskjellige fylker får ganske ulike prøvebetingelser. Utdanningsdirektoratet har laget det de kaller «IKT-baserte støttesystemer», som er et opplegg for oppgaveflyt, digital sensurering, og effektivisering av administrative rutiner. Hvordan man skal gjennomføre eksamen uten at elevene • Read More »

Begrepskart

14. november 2007 | By einberg | 3 Comments | Filed in: begrepskart, pedagogikk, programvare.

Cmap Tools er et utrolig verktøy, som er gratis å bruke for privatpersoner, og for skoleverket. Man kan gratis lagre kartene på servere, og samarbeide i sanntid over internett. Ettersom videoen ble litt liten og uleselig, kan det ferdige begrepskartet ses her. Musikken er hentet herfra.

Massemorder eller spillanmelder?

13. november 2007 | By einberg | No Comments | Filed in: spill, vold.

En finsk massemorder og en norsk spillanmelder – hvem er beskrevet her/har skrevet følgende? «Det er eksempelvis både morsommere og mer vellykket å bruke den økte farten til å sprinte rundt i skogen og skyte soldater med hagle – med noen solide nakketak med påfølgende pælming metervis opp i luften som krydder – enn å • Read More »

Takk – og farvel Snap Shots

7. november 2007 | By einberg | 2 Comments | Filed in: blogging, gratis, popup, reklame, web2.0.

Fra jeg startet denne bloggen har jeg brukt Snap Shots. Det ga besøkende en øyeblikkelig forhåndstitt på lenkene gjennom et lite popupvindu – en flott, og gratis funksjon, som var enkel å legge inn som en del av malen for bloggen på Blogger.com. For å bruke det, måtte jeg godta betingelsene, som på vanlig måte • Read More »

En elevaktiv skole?

2. november 2007 | By einberg | 1 Comment | Filed in: didaktikk, digital kompetanse, pedagogikk, skole.

Jeg merket meg en kronikk fra Dagbladet for en stund siden, som har ligget og gnagd i underbevisstheten. Tittelen er: «Skolen mellom liv og lære«, av Dr.philos Arne N. Jordet. Kronikken tar for seg årsakene til at intensjonene for skolen ikke settes ut i praksis. På papiret har jo den norske skole innført en mer • Read More »