Archives:

Svensk IT-satsing i skolen

25. februar 2008 | By einberg | No Comments | Filed in: ikt, kunnskap, læremidler, svensk.

Det har ofte blitt hevdet at Sverige ligger etter oss når det gjelder IKT-satsing i skoleverket, men i de siste par årene har de laget mange bra ressurser for skoleledere, lærere og elever. Det som er litt typisk svensk, er at de har en jordnær tilnærmingsmåte til temaet: det som lages skal være nyttigt. Jeg • Read More »

Svensk skoleforsøk som TV-serie

19. februar 2008 | By einberg | No Comments | Filed in: kunnskap, motivasjon, pedagogikk, skole, svt, tv.

Lillegården kompetansesenter forteller om en «jättedårlig» svensk 9.-klasse som har fått et helt nytt sett med premielærere, som skal gjøre dem til en av de tre beste avgangskull i landet. Samtidig lager Sveriges Televisjon en serie i 13 deler om eksperimentet. Serien kan sees på web-tv. (Dog kan en rask gjennomlesing av diskusjonsforumet på svt • Read More »

Diskusjon om vrøvl

13. februar 2008 | By einberg | 12 Comments | Filed in: avis, debatt, konstruktivisme, kunnskap, pedagogikk.

Bør vi vende tilbake til den ”gamle” skolen, der en lektor er en lektor, og læring er en ensom og hard aktivitet som definitivt gir et målbart resultat?Den ærverdige gamle mannen, Alfred Oftedal Telhaug, skriver om ”Pedagogikkens fall” i Morgenbladet den 8. feb. Han hevder at han selv, og den gamle garde av de ”grå, • Read More »

Hva trenger vi å kunne om IKT?

12. februar 2008 | By einberg | 2 Comments | Filed in: digital kompetanse, ikt-pensum, kunnskap.

Ovenstående spørsmål dukker opp igjen og igjen – hva trenger vi å kunne for å være digitalt kompetente? Hva må elevene og hva må lærerne kunne om IKT? Like ofte som spørsmålet dukker opp, like ofte kommer det nye svar, fordi teknologien skifter fortere enn de fleste kan følge med. På bloggen «dangerously irrelevant» har • Read More »

På tide å snu!

8. februar 2008 | By einberg | 6 Comments | Filed in: bærbar-pc, didaktikk, ikt, organisasjoner, pedagogikk, skole.

Nyere forskning viser at det er all grunn til å være skeptisk til pc i skolen. Den forstyrrer, drukner, ødelegger og hemmer undervisningen, og skaper panikk, kaos og tvil. Den er umulig å bruke fornuftig og elevene vil helst slippe den, fordi den bare fører til trøbbel og juks. Dessuten blir pc-en misbrukt, og skaper • Read More »

«Til alle brukere»

6. februar 2008 | By einberg | No Comments | Filed in: e-post, varsling, ytringsfrihet.

Hvorfor er det slik at det er mye større toleranse for tulle-e-post i en organisasjon enn meldinger som tar opp ting til diskusjon på en skikkelig måte? La oss si at vi har en organisasjon X, som jevnlig oversvømmes av intetsigenede eller «humor»-mail til alle brukere eller store grupper. Ledelsen lar slikt passere, selv om • Read More »