Krystallkule og kundemedvirkning

12. desember 2007 | By einberg | Filed in: its learning, lms, programvare, utvikling.

SolstrandDen 10. og 11. desember var et trettitalls representanter for its learnings kunder samlet til kundemøte og julebord, på Solstrand hotell og bad i Os kommune utenfor Bergen. Forsamlingen var inviterte representanter for its learnings største kunder i Norge.

Et sentralt punkt på samlingen var hvordan framtidas its learning skal være. Selskapet ønsket innspill til videreutvikling på kort og lang sikt, og vi som møtte, tenkte at vi kanskje kunne komme nærmere svaret på spørsmålet: Hvordan skal vi få den læringsplattformen vi ønsker oss? De siste års utvikling burde ha lagt alt til rette for en rask endring i riktig retning:
  • leverandøren får flere kunder
  • det blir flere penger til utvikling
  • plattformen kan raskt bli bedre og bedre
Paradoksalt nok er det ingen automatikk her. Selskapet forteller at dess flere kunder de får, dess flere er det som har meninger om hvordan ting skal fungere. Antallet endringsforslag og nye ønsker øker eksplosivt, og de står overfor et kompakt forventningspress, som det er vanskelig å innfri.Brukerne har de siste par år gitt formelle innspill til utviklingen gjennom noe som er kalt «Rådgivende utvalg», som er satt sammen av deltakere fra de tre utdanningssegmenter i Norge: grunnskole, videregående skole og universitet og høyskoler. Utvalget har hatt innflytelse på retningen av arbeidet, men fylkesgruppen, de 8 fylkene som har avtaler med its learning, føler at det har vært vanskelig å få laget akkurat de løsniningene vi har ønsket oss.

Its learning har blitt mye mer profesjonelle på få år, men det virker som om de ennå har har litt å gå på når det gjelder detaljutformingen av funksjonene. Så lenge store brukergrupper er uenige i løsninger som er valgt, må man objektivt sett fastslå at prosessen ikke har nådd målet, som er fornøyde brukere.

Fylkene har et godt samarbeid internt, og vil etter jul samordne sine ønsker i enda større grad, og søke å komme i bedre inngrep med utviklingsavdelingen fram mot neste versjon, som etter all sannsynlighet kommer til sommeren/høsten. Kanskje kan det være mulig å få til mer av det vi ønsker, hvis vi tar med oss våre ønsker og ber oss inn til dem i Bergen? Vi får se..


2 comments on “Krystallkule og kundemedvirkning

  1. Anonymous sier:

    Lurer sterkt på: er det jeg som ikke finner det åpenbare, eller skriver direktør Arne Bergby om noe som ikke eksisterer? Fikk årets <A HREF="http://www.itsolutions.no/imaker.exe?id=6693&quot; REL="nofollow">julebrev/nyhetsbrev</A> fra ITL i dag, og Bergby oppsummerer årets bragder: <BR/><BR/><I>At vi også står bak lanseringen av TV 2 skole er en milepel i arbeidet med å gjøre skolen mer digital […]

  2. Einar Berg sier:

    Arne er nok (som vanlig?) litt for rask på labben med reklamen. På kundemøtet ble det sagt at TV2-klippene antakelig skulle være tilgjengelig denne uka, med trykk på antakelig.<BR/><BR/>En annen sak er at TV2-tilbudet bare blir gratis det første året. Det ble antydet at prisen senere blir kr. 15.- pr elev i videregående, noe som var en nedtur for meg. Jeg har hele tiden hatt inntrykk av at dette

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.