Takk – og farvel Snap Shots

7. november 2007 | By einberg | Filed in: blogging, gratis, popup, reklame, web2.0.

Fra jeg startet denne bloggen har jeg brukt Snap Shots. Det ga besøkende en øyeblikkelig forhåndstitt på lenkene gjennom et lite popupvindu – en flott, og gratis funksjon, som var enkel å legge inn som en del av malen for bloggen på Blogger.com. For å bruke det, måtte jeg godta betingelsene, som på vanlig måte betyr at Snap har alle rettigheter, og fraskriver seg alt ansvar – greit nok.

ScreenHunter_04 Nov. 07 08.10I dag kom det jeg har visst: det fins ingen gratis lunsj. Snap.com meldte at de vil knytte reklame til popupvinduene. De som eier nettstedene der det benyttes (Blogger.com i dette tilfellet) vil få en del av inntektene, og kanskje vil Blogger komme med tilbud til bloggerne i neste omgang? Jeg vet ikke, og har ikke tenkt å vente på et tilbud, fordi jeg på alle måter vil prøve å skygge unna reklame i bloggen. Jeg klager ikke, betingelsene for bruken var som sagt klare. Jeg lette bare med en gang etter av-knappen, som besto i å fjerne et javascript i html-malen.
ScreenHunter_03 Nov. 07 08.08Hva sitter jeg igjen med etter dette? Tja, kanskje en liten dreining av hat/kjærlighets-forholdet til web 2.0? «Make money in your sleep», som det sto på siste «Shot» på min blogg, er kanskje ønskedrømmen til mange, og tilbyderne vet å spille på de rette strengene. I denne malstrømmen av utvikling er det heldigvis andre ting som veier opp, som for eksempel Open Social. Om det gir brukerne større kontroll og forutsigbarhet over sine verktøy og omgivelser, gjenstår å se, men spennende blir det.

2 comments on “Takk – og farvel Snap Shots

  1. bza sier:

    Så fantastisk flott at de implementerer reklame. Da kan vi kanskje bli kvitt den møkka en gang for alle!

  2. Einar Berg sier:

    Jeg syns det var en grei sak, men får man det først i halsen, blir det sikkert en plage. Med reklame snur det seg 180 grader for min del også.<BR/><BR/>Snap Shot prøver å skape en seriøs profil ved å legge inn (gratis?)reklame for Røde kors, WWF, og så videre, men det virker bare kvalmt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.