En elevaktiv skole?

2. november 2007 | By einberg | Filed in: didaktikk, digital kompetanse, pedagogikk, skole.

Jeg merket meg en kronikk fra Dagbladet for en stund siden, som har ligget og gnagd i underbevisstheten. Tittelen er: «Skolen mellom liv og lære«, av Dr.philos Arne N. Jordet. Kronikken tar for seg årsakene til at intensjonene for skolen ikke settes ut i praksis. På papiret har jo den norske skole innført en mer aktivitetsorientert pedagogikk. De læringsmessige resultatene har imidlertid vært nedslående, ergo må det være noe feil med aktivitetspedagogikken.

Jordet sier imidlertid: «Problemet er ikke at det er for lite kateterundervisning i skolen. Forskningen viser tvert imot at kateterundervisning i kombinasjon med individuelt arbeid fremdeles er den vanligste undervisningsformen.» – Vi har altså ikke fått gjennomført alle våre gode planer, reformene går over hodet på grunnplanet, og lærerne underviser som de har lært, og selv erfart. Og dette vil fortsette, fordi: «Den dominerende undervisningsform i lærerutdanningen er forelesninger med gjennomgang av lærebøker, mens andre viktige arbeidsmåter glimrer med sitt fravær.»

Med Kunnskapsløftet har kravene til elevaktivitet blitt ennå større, dersom læringsmålene skal nås, og Jordet sier det enkelt og greit: «Skolens mål vil ikke bli nådd.» Den eneste veien ut av dette er etter hans syn at lærernes aktivitetspedagogiske kompetanse må heves, og han la ansvaret for en revisjon av allmennlærerutdanningen i fanget på Øystein Djupedal. Nå har det jo kommet en ny kost, og vi får håpe at Bård Vegar Solhjell aksler den oppgaven.

En annen artikkel som har plaget meg, er Atle Røjlens referat fra høstens ITU-konferanse: «Langt igjen til fremtidens skole…«. Røjlen sier i ingressen: «Jeg registrerte en slags matthet og rådvillhet blant deltakerne – hva skal vi gjøre nå for å komme videre? Vi har brukt mye ressurser på IKT i skolen uten at vi har oppnådd ønsket resultat: pedagogisk bruk av IKT og en anderledes, mer elevaktiv skole.»

Spørsmålet er vel hva vi har brukt ressursene til – IKT er så mye. Jo, det meste har gått til pc-er, servere, nettverk, trådløs-sendere, operativsystem, office-pakker, og annen programvare. Videre er det innkjøpt læringsplattformer, det er ansatt driftspersonell, og inngått avtaler med datafirma som stiller med konsulenthjelp, når vi trenger assistanse med tekniske problemer. Alt dette må være på plass, og det begynner å komme, men pedagogikken og didaktikken henger langt etter.

På lang sikt har Jordet en god oppskrift: nye lærere må få bedre utdannelse. På kort sikt er det bare en ting å gjøre, vi må riste av oss følelsen av matthet og rådvillhet, få fokus på hvordan man kan bruke IKT til elevaktiviteter, og sørge for at lærerne som er i skolen i dag får kunnskap om dette. Dette krever mer ressurser til kompetanseheving, og større evne blant skolelederne til å styre skolen i retning av en elevaktiv skole, der elevene vel og merke har aktiviteter de lærer noe av!

Et konkret didaktisk bidrag
Globalis.no er et ypperlig nettsted, drevet av FN-sambandet, som har skreddersydde oppgaver til skolen. Man kan også formulere sin egen oppgave, for eksempel: Ta utgangspunkt i to satelittbilder fra Kuala Lumpur, tatt med 30 års mellomrom. Bruk internett og Google Earth til å utforske området mer detaljert, og beskriv med tekst og bilder hvordan områdene der det tidligere var mangroveskoger drives i dag. Klipp og lim blir ikke godtatt, sitat skal settes i hermetegn, detaljerte kilder skal oppgis.


One comment on “En elevaktiv skole?

  1. Kanskje vi trenger mer virus!? Jeg låner fra David Warlicks post i dag – med overskriften "<A HREF="http://davidwarlick.com/2cents/2007/11/03/a-metaphor-i-dare-not-use/&quot; REL="nofollow">A Metaphor I Dare Not Use</A>". Han har vært på (enda en) konferanse, og fikk med seg presentasjonen til tre bibliotekarer. Han er begeistret fror hva disse sier om at hvordan biblioteket ikke skal oppgi de trykte

Legg igjen en kommentar til Jørn Hoelstad Pettersen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.