Versjon 3.2 av its learning

12. september 2007 | By einberg | Filed in: its learning, programvare, software, utvikling.

Som jeg skrev om i Skolens puls – skolestart, har vi ventet på noen lanseringer av nye tjenester og nye versjoner siden skolestarten. NDLA og NRK/skole har ikke klart fristene, mens det for its learnings del har gått litt bedre. De kom som annonsert på lufta med versjon 3.2 torsdag den 6., med en del nyheter og forbedringer. Diskusjonsforum har fått en ansiktsløftning, meldingssystemet har blitt bedre, det har blitt noen viktige endringer i oppgaveverktøyet, og det er innført en ny javascripteditor. Andre ting, som opprinnelig skulle komme i denne versjonen, er utsatt. Innholdsportalen kommer senere i høst, og forbedringer i testverktøyet er skutt enda lenger ut i tid.

ScreenHunter_02 Sep. 12 14.01Nå viste det seg at det var en kritisk feil i v.3.2, systemet krasjet på torsdag formiddag, og de måtte rulle tilbake til forrige versjon. Etter at feilen ble fikset, har det imidlertid fungert stabilt, men det er en god del smårusk i systemet, som gjør at supportdesken (som forøvrig fungerer veldig bra) har hatt nok å gjøre noen dager nå.

Det irriterer oss brukere at for hver gang det kommer en ny versjon, så har det blitt rot i et eller annet som fungerte tidligere. Det ser ut som om utviklerne/firmaet alltid undervurderer kompleksiteten og arbeidsmengden som trengs til utvikling, fordi det bestandig blir levert mindre enn forespeilet, og det alltid er en mengde feil som må rettes.

Jeg har vært med på brukersiden ved x antall oppdateringer av its learning. Fra build 2.0.0.2579 for 4 år siden, til versjon 3.2 nå. Skal jeg trekke noen konklusjoner (med fare for å terge på meg John Arthur;-)), så må det være at det bør legges ned mer arbeid i systematisk testing. Det bør finnes en oversikt over alle lovlige aktiviteter og funksjoner som skal kunne gjøres i systemet, og alle bør testes før versjonen slippes, selv om testing naturligvis er en omfattende affære..

Oppdatert 13/9 med John Arthur Bergs forklaring på hvorfor det ble noe ikke planlagt nedetid den 6/9.


5 comments on “Versjon 3.2 av its learning

  1. Enig i at det alltid er irriterende med disse problemene ved oppdateringer, men det gikk vel i alle fall bedre nå enn sist gang, da hele plattformen var nede i flere dager for mange brukere.<BR/><BR/>En annen ting er at det vel ikke er så store nyheter? Vi ser at de annonserer kurs til kr 3.500 om "Nyheter i versjon 3.2", men da lederen i IKT-gruppa sjekket idag var det ingen påmeldte. Det er

  2. Einar Berg sier:

    Ja, det er jo noe som heter: "Opp som en løve..", og så kan vi jo diskutere hvorodan de kommer ned. <BR/><BR/>Jeg har diskutert opplæringsstrategien med dem, og mener at når de selger en læringsplattform, burde de, om ikke annet som en egenreklame, lære opp brukerne via plattformen. Det de satser på er at kursavdelingen skal bli en stor inntjeningsarena, men der tror jeg de bommer.

  3. Leif sier:

    Det er diverse detaljer i versjon 3.2 som jeg gleder meg over, og det er sikkert en del jeg ikke har oppdaget ennå. <BR/>Meldingsfunksjonen – den som antakelig brukes mest av flest – har blitt fiffa litt opp (filtrering, en kan slette uten å åpne, en kan lettere få meldinger på plass i mapper osv) – men de har da selv sagt at de ikke kommer med "nye verktøy", kun forbedringer).<BR/>… noe dere

  4. Einar Berg sier:

    Jeg gleder meg ikke over at det bare kommer forbedringer, skulle gjerne sett at de både fikset mangler, og kom med nye funksjoner, som i alle fall til en viss grad matchet det vi ser hos gratis web 2.0-applikasoner i fleng.<BR/><BR/>Grunnen til at jeg har sluttet å rope så høyt etter nye ting, er at vi dessverre ofte ser at its learning kommer med en fin nyhet, men så stopper utviklingen av

  5. Anonymous sier:

    Noen som har forsøkt eLærningsplattformen enCore (http://ele.sourceforge.net/) utviklet ved UiB? Mange av funksjonene som her etterspørs er der tilgjenglig i en Open Source / gratis innpakning som fokuserer mer på kommunikasjon og involvering gjennom virtuelle miljøer, enn ren CMS-funksjonalitet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.