Hvorfor vil fremtidige roboter kunne bli superlærere?

10. februar 2011 | By einberg | Filed in: framtida, kunnskap, pedagogikk, robot, skole, teknologi.

(Inspirert av meningsurveksling på twitter i dag må jeg bare skrive dette.)
Jeg mener at roboter kan bli framtidens superlærere. «Framtiden» kan være her om 10 eller 20 år, definitivt om 40. Innen da vil trolig hjerneforskning og prosessorutvikling ha nådd så langt at vi har datamaskiner med en intelligens langt over vår.

Forsøk med roboter, slik vi ser det i nedenstående TED-video, viser at mennesker i stor grad blir venner med roboter og oppfatter og behandler dem som mennesker.

Det har også vært slått opp i nyhetene at man i Sørkorea alt har tatt i bruk roboter som lærere. Utviklingen av evnen til å registere tale, lage syntetisk tale og ikke minst mimikk og livaktighet, gjør at roboter kan bli utrolig like mennesker.

Likevel tror jeg ikke det er et krav at roboter skal være kliss like mennesker for at de skal få suksess, man kan godt tenke seg noe som nesten er en karrikatur. I framtiden er det andre egenskaper som vil spille en mye større rolle.

Framtidens roboter:

  • vil ha en IQ som sprenger alle menneskelige skalaer
  • vil bruke et kroppsspråk som er helt nøytralt i forhold til elevenes reaksjoner, dermed blir det ingen dobbeltkommunikasjon
  • kjenner alle pedagogiske teorier og læringsstiler, og kan anvende dem etter behov
  • husker alt de har fått vite om alle elevers bakgrunn
  • har tilgang til all verdens informasjon
  • husker alle tidligere svar og prestasjoner og kan tilpasse all veiledning til elevenes nivå
  • kan vurdere alle svar fra elevene på brøkdelen av et sekund og gi riktig respons
  • kan parallellprossessere all input fra en gruppe, for eksempel kan fire utsagn separeres og vurderes for seg
  • vil kommunisere trådløst med andre roboter og databaser samtidig som de har kontakt med elevene
  • kan kommunisere verbalt med en elev, samtidig som de chatter med andre via pc (eller hvilke dingser som måtte være aktuelle om noen år)

One comment on “Hvorfor vil fremtidige roboter kunne bli superlærere?

  1. Leif sier:

    Likte den! Roboter vil heller ikke melde seg inn i Utdanningsforbundet (tror jeg)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.