Sentralisert ensretting?

21. juni 2007 | By einberg | Filed in: forlag, læremidler, media, ndla, nyheter.

Jeg hadde et innlegg for to dager siden, om at NDLA holder på og vurderer tilbudte læremidler for innkjøp til sin Arena. I dag meldte NRK P1 i sin nyhetssending kl. 07:00: «Utvalget av digitale læremidler i videregående skoler kan bli for dårlig, det frykter både lærere og skolebokforlag. Fylkene arbeider nå med å skaffe nettbaserte undervisningsprogrammer som skal erstatte tradisjonelle lærebøker. Men både Forleggerforeningen og Utdanningsforbundet mener måten det blir gjort på, vil føre til ensretting og lite utvalg av nye læremidler

I sendinga klokken 07:30 var det litt mer kjøtt på beinet, da var det i starten et lydkutt med eksempel fra et læremiddel, et dataspill i stedet for den tradisjonelle læreboka. En halvskummel stemme sa: «You must find four keys to unlock the door to the bloody tower.» Innslaget inneholdt også utdrag fra intervjuer med Forlagssjef Hallstein Laupsa i Damm forlag, og Politisk rådgiver Roar Grøttvik i Utdanningsforbundet.

Damm forlag er en av de 21 tilbyderne av digitale læremidler til NDLA, men Laupsa var likevel overbevist om at skolen ikke vil få et stort nok mangfold av ulike program og nettressurser. ”Dette blir en veldig ensretting, valget av læremidler blir sentralisert.” Programlederen sa at årsaken var at: ”…18 fylker har gått sammen om å opprette ett kontor (bevisst valgt uttrykk?) som skal velge ut og kjøpe inn nye læremidler.” Laupsa sa videre: ”De valgene blir tredd nedover hodet på lærere og elever.”

Utdanningsforbundet, ved Grøttvik, mente at hver enkelt skole ikke vil ha råd til å kjøpe alternative læremidler hvis de som er valgt ut ikke vurderes som gode nok. Fylkeskommunene vil ikke gi skolene nok midler til det.

Til slutt var det et kort utsagn fra Øyvind Høynes, presentert som prosjektleder, som mente at dette tiltaket tvert i mot kommer til å øke mangfoldet av læremidler. Det ble ikke sagt hvilket prosjekt han var leder for.

Hvis man følger med i nyhetsbildet, er det ofte en syklus som gjentar seg på NRK: 1) oppslag i tidlige nyheter på radio, 2) utdyping i senere sendinger, 3) innslag i Dagsrevyen, med henvisning til 4) debatt- eller dokumentarprogram senere på kvelden. Med dette i bakhodet slo jeg straks opp i sendeprogrammet for NRK1 i dag, men kunne ikke finne noen god kandidat for oppfølgeren på kvelden. Kanskje er kulminasjonen et lengre innslag i Dagsrevyen?

Det som er temmelig sikkert, er at et slikt innslag er et resultat av en (vellykket?) mediestrategi, som innbefatter bruk av lobbyister, jurister, informasjonsrådgivere, politiske rådgivere og diverse PR-medarbeidere. Den samlede strategien, i tillegg til nyhetsplanting, i dette tilfellet, har dreid seg om skremsler om hva NDLA vil føre til, uthaling av tid, slik at NDLA ikke skal rekke å kjøpe inn/produsere nok til skolestart, og samarbeid med alle krefter som ønsker å bevare status quo i skolen.

Den omfattende plantingen av nyheter lykkes fordi media har et umettelig behov for saker, og ikke har tid til å drive nok research selv. ”Tilretteliggingen” må bare gjøres på en slik måte at saken er spiselig for nyhetsorganene. Denne prosessen er naturligvis finslipt av informasjonsrådgiverne, slik at journalistene kan bruke saken med sin integritet intakt. NRK er kanskje mer finspist enn andre, men mange ”retter” som serveres lyttere og seere har en umiskjennelig lukt av de egentlige opphavsmenn.

Nå, klokken 15:10 ser jeg forresten på NDLA sitt nettsted at vinnerne av anbudskonkurransen er utropt. Damm forlag var ikke blant de 6 utvalgte, men det har sikkert ikke noe med at de sto fram i media å gjøre…


One comment on “Sentralisert ensretting?

  1. Kristin sier:

    Det skal godt gjøres om et samlet tilbud fra flere forlag og mange andre produsenter skal gi mindre mangfold og valgmuligheter (både når det gjelder fagstoff og arbeidsmåter) enn hva en statisk lærebok kan tilby. <BR/>De som ikke vil være med på utviklinga, har vel behov for å rope ulv, ulv….

Legg igjen en kommentar til Kristin Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.