Drama i fire akter: Skaper pc-en et klasseskille mellom sterke og svake elever?

4. desember 2010 | By einberg | Filed in: bærbar-pc, endring, facebook, ikt, klasseskille, kunnskap, mobiltelefon, pc, skole.

Intro

Programleder Ingvild Bryn: – Fleire lærarar i den vidaregående skulen meiner eigen pc til alle fører til eit skilje mellom dei sterke og svake elevane. Mange let seg distrahere av pc-en i staden for å fylgje med i timen.

Et klasserom – elever strømmer inn og læreren står fremme ved overheadprojektøren.

Reporter Magnhild Øwre: – En helt vanlig førsteklasse på vei inn til norsktime ved Steinkjer videregående. Kampen om oppmerksomheten er i gang.

Kvinnelig lærer: – Men dere vet dere hva, jeg tror vi må starte med at dere legger ned pc-lokket, for jeg har noen viktige beskjeder, og da må vi ha litt oppmerksomhet her, ok? Kom igjen jenter. Få ned lokka!

Jente: – Og gutter.

Lærer: – Og gutter!

Reporter Magnhild Øwre: – Denne dagen skal de forberedes til en viktig prøve, men med hvert sitt åpne vindu mot verden har de mye som frister mer enn norsk litteratur, bare et tastetrykk unna; MSN, musikk fra pc-en og rett inn i ørene, facebook, ymse nettsteder.

Reporter Magnhild Øwre: – Kontakt med verden utenfor klasserommet tar mye tid og konsentrasjon.

(Elev fingrer med mobiltelefon)

Lærer: – Telefon! Ned!

Elev Christine Hoem: – Nei for det gjør timen mye artigere, den går fortere, det er mye artigere å sitte på facebook.

Reporter Magnhild Øwre: – Enn å følge med på norskundervisninga ja?

Elev Christine Hoem: – Ja jeg følger da med samtidig da, for jeg gløtter da opp og sånn men, ja det bli..mm.

Klasserom der elevene bruker pc-en ”fornuftig”

Reporter Magnhild Øwre: – I dag har de videregående elevene i mange fylker sin egen pc. Nord-Trøndelag var først ut.

Reporter Magnhild Øwre: – Og det var sånn det skulle bli. Elever i dyp konsentrasjon om fag. Som 17-åringene som fordyper seg i teknologi og forskningslære, og som i dag skal tegne en ny friidrettsbane etter internasjonale mål. Ingen forstyrrende facebook på noen av disse skjermene.
Elev Merete Hoset Løe: – Nei, når det blir interessant å holde på med det, så blir vi villige til å gjøre en innsats på det.

På lærerrommet

Reporter Magnhild Øwre: – Blant lærerne har diskusjonen gått helt siden pc-ordninga ble innført i Nord-Trøndelag for noen år siden. Mange er svært kritiske. De mener pc-en stikk i strid med intensjonene er i ferd med å skape et nytt klasseskille i klasserommet.

Adjunkt Kristine Brantsegg Moe: – Nei jeg tror flinke elever har veldig nytte av pc-en.

Reporter Magnhild Øwre: – Men ikke de svake?

Adjunkt Kristine Brantsegg Moe: – Ikke nødvendigvis, for jeg tror at det er for mye distraksjon for dem.

Lektor Gunnar Carlsson: – Jeg er ikke overbevist om at de blir flinkere, stikk motsatt. Jeg tror at de blir for forvirret, og blir for lite konsentrert. Det tror jeg.

Finale

Reporter Magnhild Øwre: – Forberedelsene til morgendagens norskprøve har i alle fall sterk konkurranse fra den spennende verdenen inne i pc-en.

Elev, Tonje Larsen: – Jeg har vært uten pc ganske lenge, og det var egentlig, jeg fikk egentlig med meg mer uten pc enn jeg gjorde med pc.

Reporter Magnhild Øwre: – Hvor mye husker du fra denne timen her da?

Elev, Alex Ulstad: – Neei, jeg tror jeg husker alt. Vi får se på prøven i morra.

Laerer_Steinkjer_Videregaaende

Kilde: NRK Dagsrevyen, PC bruk i skolen: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/240876/


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.