Vi trenger ikke papiralmanakker

4. juni 2010 | By einberg | Filed in: digital kompetanse, effektivisering, papir, skole, utdanningsforbundet.

AlmanakkUtdanningsforbundet bør gå i bresjen for en modernisering av skoleverket, og slutte med oppfordring til å bruke papirbaserte planleggingsredskaper. De fleste skoler nå har tatt i bruk digitale alternativer for registrering av fravær, føring av karakterer, og for bedre ressursstyring. De som ikke har gjort det, bør de få et spark bak som setter dem i gang.

Grunnen til mitt utbrudd er et vedlegg til bladet Utdanning: 120 gram almanakk virker så uskyldig i sin blanke cellofan. Når 147.000 medlemmer skal ha hver sin, blir det likevel en anselig haug, som veier 17.640 kilo. Nå ja, ikke engang så mye som et enkelt blad på 60 sider, det veier 138 gram, og kommer ut 22 ganger i året. Det blir nesten 450 tonn det..

Når almanakkbilaget virker så mye mer provoserende, er det fordi det materialiserer den bakstreverske holdningen i min, og andre lærerorganisasjoner. Det går ikke an å klage over tidsklemma i skolen, og samtidig oppfordre medlemmene til dobbel bokføring av karakterer og fravær. Ellers i arbeidslivet er det vel ikke slik at de ansatte holder seg med private kopier av bedriftens data i veska, og heller ikke oppdaterer det offisielle systemet før det faller dem inn?

Nei, medlemmer: ta i bruk de digitale systemene, hold dem oppdatert, og glem den papirbunken du fikk i dag. Og til Utdanningsforbundet: jeg er klar over notisen på side 59 der det står at jeg kan reservere meg mot å motta almanakken – det bør være motsatt: den som ønsker papir må si fra, og betale ekstra for det!


4 comments on “Vi trenger ikke papiralmanakker

  1. Jeg har brukt bare de digitale oversiktene i flere år, men først i år har jeg klart å få oversikt – med papiralmanakk…

  2. EinarB sier:

    @ Ellen Propellen: Hva er det som gjør at du får oversikt på papir og ikke digitalt? Skriv en ny kravspesifikasjon basert på det du savner i de digitale systemene!

  3. Jeg prøver å bruke ITSL til å få oversikt, men skjermen min er så liten at innen jeg har skrollet utover sidelinja til den siste vurderingen, så kan jeg ikke se hvilken elev det gjelder lenger… Kunne sikkert laget et Excel-ark, men almanakken kan jeg putte i lomma. For gjerrig til å ha sånn fancy iPhone eller annen tbanepc som jeg kaller dem. I almanakken skriver jeg navnene sirlig ned, og så

  4. EinarB sier:

    Dette er jo et typisk eksempel på elendig brukbarhet. Selvfølgelig burde navnene til elevene stått igjen til venstre. <br />ITSL: skjerpings!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.