En amerikaners blikk på pc-er i norske skoler

14. mai 2009 | By einberg | Filed in: artikkel, bærbar-pc, didaktikk, ikt, pedagogikk, skole.

En amerikansk journalist, Daniel Brook, har skrevet en artikkel i nettmagasinet GOOD, om bruk av pc i skolen. Som eksempler trekker han fram en Scool of the Future i Philadelphia og videregående skoler i Nord-Trøndelag, der elevene i VG1, -2 og -3 nå har pc.

Brook skriver blant annet: «In Norway, teachers are learning by trial and error about when laptops come in handy.» I tillegg til å ha besøkt flere skoler i fylket, har han tatt en grundig prat med lærerutdanneren og forskeren Kjell Atle Halvorsen, som i flere omganger har vært med og evaluert satsingen i Nord-Trøndelag.


2 comments on “En amerikaners blikk på pc-er i norske skoler

  1. arneolav sier:

    Artikkelen bommar med ti år, då: "In 1996, the Norwegian education ministry decided to promote digital literacy to the status of a “core competency” no different than reading, writing, and math—simply something every student is expected to master."

  2. EinarB sier:

    Ja, det har du naturligcis rett i. En annen sak er at i 1994 startet en 5-års overgangsperiode fram til at IKT skulle være integrert i alle fag. Det skjedde vel ikke akkurat som planlagt?

Legg igjen en kommentar til EinarB Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.