D&B – 95 %-, ikke 5 % community

6. mars 2009 | By einberg | Filed in: blogging, debatt, didaktikk, digital kompetanse, ikt, pedagogikk, skole.

Erik Utne Vie har blogget et par år, men i går skrev han i et innlegg: «Etter å ha fulgt med i skolebloggsfæren et års tid har jeg lært utrolig mye, men samtidig så kjenner jeg at det begynner å nærme seg et metningspunkt

Metningspunktet hans skyldes både faglig ensomhet i bloggverdenen og en følelse av at innleggene han leser inneholder mye tomprat og private tema. Han hevder at det er mange norsklærere som skriver og få realfagslærere.

Jeg deler på mange måter hans følelse av metthet (matthet?) og det har blitt lengre mellom innleggene på min blogg i det siste. Det som har skjedd på samarbeids- og delingsfronten i det siste, med D&B (Del og Bruk), har imidlertid skjerpet interessen litt og gitt et håp om at nå – nå løsner det for alvor.

Oppslutningen om D&B har vært formidabel; i dag er det 462 deltakere. Men samtidig er det vel 70- 80.000 lærer eller noe sånt, er det ikke det? Som kirslesTwitter sier: «Synes de digitale skillene blant lærerne er større enn noen gang. Web 2.0-lærerne en fortropp i reserfart.«

Frode Holdhus har startet en diskusjon om «Verktøy eller didaktikk – eller begge deler?» på D&B. Han stiller mange spørsmål og ender opp med dette: «Bør vi fokusere mer på didaktikken nå framover og ikke så mye på verktøy?» Mange har svart og det er en diskusjon vel verdt å lese gjennom og delta i.

Hvis jeg skal svare på spørsmålet til Frode, så må det bli at vi må fortsette å fokusere på verktøyene, fordi det er et så formidabelt sprik i feltet som kirsles påpeker. Samtidig må vi fokusere på didaktikk, fordi IKT-bruken er så forskjellig fra fag til fag. Vi må flombelyse de områdene i fagene der vi helt klart har supernytte av IKT som verktøy og få flere av fagfolkene inn på samme bane, slik Erik etterlyser.

Det er også viktig å få med seg den store hop, slik at fortroppene ikke ender som T5PC (uten noen som helst sammenheng forøvrig). Hvis vi skal ha håp om «No teacher left behind«, tror jeg også det kan være på tide å supplere eller erstatt en del av mannskapet i Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet med slike som står bak D&B!


8 comments on “D&B – 95 %-, ikke 5 % community

  1. Dhenriks sier:

    Liker ideen om "No Teacher left behind". Om det hadde vært mulig å samles omkring, ikke bare festtalene men også det arbeidet som må gjøres med endring av organisasjon og system når en skal gjennomføre et paradigmeskifte fra privat forståelse og kollektiv sannhet over til kollektiv forståelse og privat sannhet.

  2. Ingunn sier:

    Jeg håper vi lykkes med mer enn 5% community. Men om d&b skulle få bare 5% av norske lærere i stallen, så ville det bety mer enn 10 ganger så mange medlemmer som vi har nå. Med andre ord er vi mer et 5 promilles community foreløpig!Det er med andre ord langt igjen.

  3. EinarB sier:

    D&B har tatt av noe enormt av Ingunn, all ære for det – kjempebra! Men når vi er imponert over oppslutningen om dette når bare promiller av de potensielle brukerne er med, viser det bare hvor kort vi egentlig har kommet. I følge vyene når reform-94 ble innført burde alle lærere i dag brukt nettet helt naturlig som et delings- og samarbeidsforum. Som Dhenriks sier så må det et paradigmeskifte

  4. Alle lærere burde i dag brukt nettet som et delings- og samarbeidsforum, sier du. Det er jeg enig. Det burde lærerne. Jeg vil ikke si at læringsplattformene har vært en blindvei, men jeg synes at det er først med d&amp;b at samarbeid er blitt en mulighet.<BR/><BR/>I d&amp;b er målet å samarbeide og dele. I for eksempel It&#39;s learning er målet å administrere og eventuelt selge kurs. Derfor har

  5. EinarB sier:

    Kjell Arild: du er inne på noe helt vesentlig her! Vi må finne ut hvordan vi lager og serverer virtuelle, digtale drikkevarer! Mye av alkoholvirkningen er jo psykisk og bør kunne gjenskapes uten væske. Det vil i tilfelle være en god katalysator for samarbeid.<BR/><BR/>Ellers er jeg enig med deg i at samarbeidsforsøkene på its learning har kommet sørgelig til kort. Det er noe med konseptet som

  6. Anonymous sier:

    Du skriver følgende:<BR/>&quot;…det kan være på tide å supplere eller erstatt en del av mannskapet i Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet med slike som står bak D&amp;B!&quot;<BR/><BR/>Jeg bare lurer: Er de virkelig så håpløse der inne i hovedstaden?

  7. EinarB sier:

    Med noen hederlige unntak tror jeg dessverre at de fleste er ganske fjerne både fra skolehverdagen og web 2.0.

  8. Sorry at jeg ikke har bedt dere på en virtuell øl gutter – så skal bli! På tide med en virtuell fest eller? Det er kanskje en fordel at dere lærer å kle dere anstendig da :)<BR/><BR/>Har forresten vært i The ecco chamber en stund, og SL gir en pause derfra 🙂

Legg igjen en kommentar til EinarB Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.