Overvåking eller rettferdig prøveavvikling?

20. februar 2009 | By einberg | Filed in: bærbar-pc, eksamen, kunnskapsdepartementet, skole, software, utdanningsdirektoratet, vurdering.

Nord-Trøndelag gjennomfører «rettferdig prøveavvikling» ved å overvåke og logge hva elevene gjør på pc-en i prøve- og eksamenssituasjoner. Selskapet Expect More har publisert en pressemelding om saken, som har utløst reaksjoner både i Computerworld Norge og i Computer Sweden.

Nord-Trøndelag fylkeskommune har valgt denne løsningen fordi prøve- og eksamensformene krever kontroll med hvilke hjelpemidler som brukes og fordi det erkjennes at ethvert system for påtvungen kontroll kan omgås med større eller mindre anstrengelser. Elevene syns ordningen er grei, fordi de vet at de notoriske jukserne, som ellers ville gjort som de ville, nå blir stoppet. Alle som er under overvåking vet at de er det, fordi et ikon i systemfeltet er aktivt.

Det systemet gjør er å vise hvilke programmer som brukes, hvilke dokumenter som åpnes, hvilke nettsteder som besøkes, hvilke filer som sendes og mottas og så videre. – Altså den aktiviteten elevene utviser i prøve/eksamenssituasjonen. Hvis man tar reglene på alvor, så skal dette kontrolleres. En nitidig prøvevakt vil kunne greie oppgaven, forutsatt at han/hun har veldig god IKT-kunnskap, er veldig observant (blant annet til å registrere hurstigtastkombinasjoner) og kunne bruke all sin tid på en kandidat.

Hva er det som skurrer i dagens situasjon?

  1. det settes grenser for hva som kan gjøres og hvilke hjelpemidler som er lovlige til eksamen og heldagsprøver
  2. det statlige «prøvegjennomføringssystemet», PGS, er et rent administrativt system for utdeling av oppgaver, innsamling av besvarelser og sensurering
  3. Utdanningsdirektoratets regel: «Til eksamen i Kunnskapsløftet er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.»
  4. for at PGS skal fungere, må man bruke et forbudt hjelpemiddel, Internett, men kun til å hente og levere oppgaver og besvarelser
  5. å sikre at kommunikasjon på Internett bare skjer til/fra PGS er meget krevende og i mange tilfeller illusorisk

Jeg merker meg at det som gjøres i Nord-Trøndelag vekker interesse selv i Kunnskapsdepartementet, der Øystein Johannesen er den som er mest synlig på nettet. Han har både egen blogg, han legger ut presentasjoner på Slideshare og deltar på Twitter. Dialogen nedenfor er knipset i dag morges (nyeste innlegg øverst). Han har registret at svenskene reagerer – kanskje vi snart får høre en reaksjon fra KUF?

Overvaking

Relatert blogginnlegg: Orakler og digital eksamen


6 comments on “Overvåking eller rettferdig prøveavvikling?

  1. Øystein sier:

    Ved en tilfeldighet leste jeg om initiativet i N-T og de første reaksjoner i Computer Sweden og på et par blogger. Jeg valgte derfor å nevne den blæst expect more xo har vakt på twitter for å høre hva folk mener.<BR/>Et første bud for en konstruktiv debatt er å sette seg inn i hva saken gjelder, og jeg har tenkt å lære litt mer om hva dere har gjort ved å få mer info. <BR/>Neste spm er hva

  2. EinarB sier:

    @ Øystein: Imponerende rask respons, takk for det!<BR/><BR/>Det er helt klart et prinsipielt spørsmål om man skal kunne overvåke elever på denne måten eller ikke, og derfor har vi i N.T diskuteret grundig om når og hvordan systemet skal benyttes.<BR/><BR/>Det er i og for seg ikke noe nytt at dette gjøres. Programmet <A HREF="http://www.aladdin.no/sw1305.asp&quot; REL="nofollow">NetOp School</A> har

  3. Kjell sier:

    En svært viktig debatt. Et spørsmål er om vi er i ferd med å lage oss overvåkningssystemer som vi stoler for mye på og glemmer de tradisjonelle juksemetodene (det er vel ingen som mener at det ikke ble juksa tidligere :-). I tillegg er det vel ikke enkelt å gå gjennom rapportene som overvåkningssystemene produserer (selv digitalt)og er det da ikke en stor fare for at mange juksere slipper gjennom

  4. EinarB sier:

    @ Kjell: Jo, det er nettopp det siste du sier som er hele poenget: Å fikse det slik at vi slipper overvåkning!<BR/><BR/>- Men når verden nå er slik den er, og i venting på at den skal endres, hva gjør vi?<BR/><BR/>(Forøvrig er det veldig kjapt å se gjennom loggene fra for eksempel en 5-timers eksamen. Det er derfor en stor sannsynlighet for at juksere tas, og elevene vet det.)

  5. Øystein sier:

    Både Einar og Kjell peker på hva debatten egentlig handler.<BR/>Den kommer, jeg vet ikke når.

  6. Det er en utfordring å ha tester på it’s learning når jeg ikke kan "overvåke" elevene på andre måter enn å sirkulere i klasserommet. Vi har ikke noen form for overvåkning i Rogaland. Jeg setter meg bakerst i klasserommet, men har likevel langtfra oversikten. Nå stoler jeg på elevene og tenker det beste om dem, men man vet jo aldri. Dessuten tar endringer i skolen tid, og det kan jo tenkes at

Legg igjen en kommentar til Øystein Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.