Verden forandres

18. november 2008 | By einberg | Filed in: diamanter, forskning, framtida, nanoteknologi, rakett, romfart, romheis, teknologi.
Det slår ikke feil: bransje etter bransje får problemer etter hvert som ny teknologi kommer inn og endrer verden. Arne Olav Nygård fortalte i går om tumultene innen læremiddelbransjen, noe jeg selv har kommentert i diverse sammenhenger. The Daily Galaxy har to andre eksempler i dag, det første handler om diamanter.
CZ_brilliantSaken er nemlig at man nå kan framstille utrolig store og rene kunstige diamanter, ganske enkelt (!) ved å koke dem i hydrogenplasma i mikrobølgeovn. Dermed forsvinner forurensninger som det tidligere har vært veldig vanskelig og dyrt å fjerne, og som har vært trøsten til leverandører av «ekte» diamanter, fordi de har kunnet skille mellom ekte og kunstig vare.
Hva gjør de nå da, når verden kommer til å oversvømmes av vakre, fullkomne steiner i alle størrelser? Jo, de starter naturligvis et forsvarsprogram, for fortsatt å kunne skille mellom de to typene, selv om det er slik at
  1. de kunstige er billigere, har høyere kvalitet og færre feil
  2. dagens selgerne tjener bare penger hvis folk kjøper «ekte» diamanter.

Japansk_romheisDet andre eksemplet dreier seg om romfart. Japan tenker å gjøre alvor av en idé som det lenge har vært snakk om, men som har vært sett på som science fiction, nemlig romheisen. De tenker å bruke 11 milliarder US-dollars på faktisk å lage en romheis som kan ta både romfarere og turister opp i rommet på en enkel og billig måte. Det innebærer naturligvis en del utfordringer, som for eksempel å finne et materiale som er 150 ganger sterkere enn stål, men pytt, pytt, man har jo nanofiber.

Hvis Japan virkelig lykkes med romheisprosjektet, vil det jo bety en skikkelig nedtur for de som satser på raketter, så man skjønner godt at de følger med på det Østens smartinger foretar seg.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.