Konferanse om Second Life (med mer)

10. oktober 2008 | By einberg | Filed in: konferanse, pedagogikk, programvare, second life, virtuell, web2.0.

UNINETT ABC og Program for læring med IKT (LIKT), NTNU arrangerte i går en dagskonferanse med tittelen «3D virtuelle verdener i læring«. Hovedfokus var på Second Life (SL), en virtuell verden laget av Linden Lab. Hovedinnlegget ble holdt John Lester, som arbeider med utdanning innenfor forebyggende helsearbeid i Second Life.

Arrangører: Ekaterina Prasolova-Førland og Vigdis Guldseth

(Innholdet i dette blogginnlegget er inspirert at konferansen, men jeg har også lagt til en del som jeg har funnet fram til fordi jeg lurte på det i skriveprosessen.)

Jeg har hatt brukerkonto på SL en stund og vært inne fra tid til annen, uten at jeg har fått skikkelig tak på å bruke det. Avataren min har vandret rundt her og der, men jeg har knapt snakket med andre. I går fikk jeg høre at det ikke bare er jeg som finner brukerterskelen høy, og at det tar litt tid å bli fortrolig med SL.

Second_Life_Kongenes_dal
Når en ekspert som John Lester boltret seg, så vi imidlertid litt av potensialet, og etter en god presentasjon, tok han oss med til forskjellige deler av SL. Han understreket at SL ikke er et spill, men et verktøy, der brukerne kan lage sitt eget innhold. Han trakk fram tre viktige forhold med SL:

  1. Det er uavhengig av geografi
  2. Man kan gjøre ting som er umulig i virkeligheten
  3. Det dreier seg om virtuelle verdener, men med virkelige mennesker

I SL kan man vandre rundt og bruke omgivelser som er laget av andre, eller man kan kjøpe land og bygge egne ting. Byggingen kan være en del av opplæringen, eller kan være selve målet med å være i SL. (Et eksempel er bygging av molekyler, som deltakerne etterpå kan snu og vende på.) Hvis hensikten bare er å bruke omgivelsene, kan man leie inn et firma til å bygge, for eksempel Design Container.

En morsom YouTubevideo viser for eksempel en gruppe som har lagt ut byggetegningen til et hus i målestokk 1:1 på bakken og bygger rett på tegningen.

For å gjøre seg litt kjent med SL kan man ta en rundtur til forskjellige steder (stedsangivelsene er såkalte SLURLer):

I skolen kan SL for eksempel brukes til rollespill, i riktige omgivelser og med riktige klær. Det er supert i norskfaget, samfunnsfag, historie, geografi og så videre. Nedenfor er noen tips til gjennomføringen:

  • Bli kjent med Second Life
  • Utforsk mulighetene sammen med elevene, finn en location (snakk med eierne)
  • Sett et krevende mål, som oppfyller et eller flere læringsmål
  • Lag en framdriftsplan, følg opp
  • Dokumenter prosessen med skjermbilder og på andre måter
  • La prosjektet munne ut i et eller flere regisserte møter eller framføringer
  • Bruk gjerne lyd!
  • Gi noen av elevene i oppgave å «filme» møtene, slik at man kan få et sluttprodukt

Ellers kan SL brukes til møterom når fysiske møter er umulig, tidkrevende og/eller kostbart. Da bør man finne seg et sted der man kan sitte i fredelige omgivelser, og helst bruke lyd. Å kunne snakke sammen gir en helt annen opplevelse av nærvær enn det å chatte med hverandre gir.

Second Life har aldersgrense 18 år, men det fins et «Teen Second Life» (TSL) for ungdom fra 13-18 år. I TSL må lærere ha klarering fra en tredjepart for å få adgang. Peggy Sheehy har forklart hvordan dette gjøres i bloggen sin.

Flere nyttige adresser:

Ingeborg Krange om naturfagundervisning i en virtuelt 3D-miljø.
Terravision, som driver med serious games.
Edutopia; Students Collaborate in Simulated Roles
Kamimoøyenes egen blogg
Det kan være lurt å skaffe seg en egen mus for 3d-navigering
Linden Labs offisielle nettsted for utdanning
En presentasjon om hvordan man bruker Second Life
Jeg skulle gjerne ha skrevet mer om alle innleggene, men må henvise til programmet for konferansen for de som er interessert i alt som foregikk.


4 comments on “Konferanse om Second Life (med mer)

  1. Mange fine lenker – takk. Hadde vært hyggelig å møtes der c",)

  2. Ingunn sier:

    Veldig interessant – har begynt å fundere på ulike måter å simulere faktiske personer og begivenheter på i undervisningen. Kanskje SL er det neste jeg går løs på?

  3. Einar Berg sier:

    Ingunn: Ja det tror jeg kan anbefales! Hvis du får med deg en gruppe elever som tar det seriøst, kan det bli både morsomt og lærerikt, fordi det vil kreve research og innsats som går langt utenom det vanlige lærestoffet.

  4. Ingunn sier:

    Ja, det tror jeg gjerne. Men først må jeg sette meg inn i det selv. Hadde aldri trodd at dette kunne være mulig, ikke engang i tankene. Nå virker det realistisk. Jeg elsker den digitale revolusjonen. Skal lese gjennom innlegget ditt igjen og se mer på sidene du har lenket til – når jeg får tid.

Legg igjen en kommentar til Ingunn Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.