User stories som utviklingsverktøy

27. mai 2008 | By einberg | Filed in: its learning, lms, programvare, user stories.

I desember skrev jeg om it’s learning-fylkenes forsøk på å påvirke utviklingen av LMS-plattformen i den retningen vi vil. Det har imidlertid gått både vinter og vår fra vi startet den nye prosessen til den har gitt særlig virkning, men i går hadde vi et møte i Bergen. Representanter fra 5 fylker stilte i it’s learnings kontorer, til en gjennomgang av våre ønsker. (Hordalands representant var dessverre i streik).

I løpet av våren, og særlig den siste måneden, har vi forberedt vår sak gjennom å formulere ønskene i strukturert form, såkalte «User stories«. Ennå en gang har vi slipt på saker som har figurert i prioriteringsskriv og supportsystemet i lengre tid. Kanskje kan dette framstøtet føre til at noen gamle krav innfris?

Det er alltid ønskelig med nye ting, men det vi har fokusert på nå, er å få de mest brukte funksjonene bedre, og å få forbedret ting som vi tror er nyttige, men som er lite brukt, fordi de fungerer for dårlig. De sakene vi har satt på topp, er listet opp nedenfor.

  1. Sortering, søk og utvalg
  2. Editor
  3. Hovedsiden/fagsiden, varslinger
  4. Karakterbok
  5. Arbeidsmapper/mappevurdering

Så får vi se da, når neste desember kommer, om vi har fått gjennomslag for (noen av) våre ønsker denne gangen..


2 comments on “User stories som utviklingsverktøy

  1. https://lms.hfk.no/HFK/torlit/about/ sier:

    Flott at det jobbes systematisk med dette fra bruker siden. Lurer på hvorfor karakterbok blir satt på listen. I hordaland skal alt over i skolearena.

  2. Einar Berg sier:

    Hei Torbjørn!<BR/><BR/>Vi er klar over at mange fylker bruker Skolearena. Derfor kjøres det også antakelig i gang et prosjekt for å muliggjøre automatisk overføring fra karakterboka i its learning til Skolearena. Det er litt for dumt slik det fungerer nå, at læreren først skal gi bedømmelser på oppgaver i its learning, for deretter å skrive dem inn i Skolearena.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.