Trønder-Avisa skriver nok en gang om lærere som er negative til bærbare pc-er; negativt stoff er godt stoff. Jeg har imidlertid lyst til å tipse avisa om noe som er positivt med pc-er, og tror læreren som står fram i artikkelen har mye å komme med i den retning.
Til slutt i artikkelen kan man nemlig lese: «– Mulighetene for differensiering er større med pc, og for en del svakere elever kan pc-en være til stor hjelp. Jeg har muligheten til å vinkle fagstoff på flere måter med pc enn uten, noe som av og til gir en pedagogisk gevinst.»
Så kjære Lars Eric: kan du ikke fortelle litt om hvordan du differensierer med pc-en, hvilke faglige vinklinger du gjør, og hvilke pedagogiske gevinster dere får? Jeg syns det er mer interessant enn å høre om konsentrasjonsproblemene, fordi det er mer konstruktivt, og peker framover.
PS
Du kan godt fortelle meg det jeg spør om, selv om du ikke vil ha det i avisa, du kan i så fall bare si fra om det. DS
Kan det hende at pedagogikken er et større problem / utfordring enn pc-ene?
Kjære Einar<BR/><BR/>Håper ikke dette innlegget tar for stor plass på sida di ;-)<BR/><BR/>Jeg er uenig i en del av premissene for innlegget ditt. I diskusjonen om pc i skolen er det viktige å ikke fremstille ting svart/hvitt. Dette innebærer også at man må passe på ordbruken sin. Jeg er ikke negativ til bærbare pc-er per se. Jeg bruker en akkurat nå, og er godt fornøyd med den. Jeg er imidlertid
Lars Eric: Takk for et raskt og grundig svar! Skriv akkurat så langt du vil, her er det plass til alt du vil si. Du må også gjerne oppfordre kolleger til å skrive noen ord.<BR/><BR/>Som jeg skrev i innlegget, så er det vanligvis negative nyheter som er gode nyheter, noe det har vært veldig mye av i forbindelse med de bærbare pc-ene. Jeg syns derfor ikke at det ville være å feie problemene under
Det er opplagt at innføringen av pc’er byr på utfordringer. Om det hadde vært lurere å vente ett, to eller flere år, stiller jeg meg sterkt tvilende til. Læremålene i de fleste fag forutsetter stor og fleksibel tilgang til ressurser som i større og større grad ligger på nett. Her kan jeg ikke se noe godt alternativ til pc. Jeg vet for lite om matematikk til at jeg kan si i hvilken grad en kan
Når det gjeld spørsmålet om premissar for denne diskusjonen, fort og gale:<BR/><BR/>Lars Eric skriver i tilsvaret her at fokuset er ein frustrasjon over at "skoleeier krever PC-bruk, og dermed ignorerer min faglige vurdering."<BR/><BR/>Altså, du vil at du skal høyrast før det eventuelt blir tatt ein beslutning om å bruke PC? Du er jo sjølv sjefen i klasserommet, så du bestemmer jo _koss_ og i
Eit lite haleheng:<BR/><BR/>Dersom dette handlar om ein frustrasjon over at fleire fylkeskommunar nokså refleksjonslaust (for det må ein vel kunne seie at det er) har beslutta å påby individuelle berbare PC-ar i skulen, ja _då_ kan eg stemme i. Spørsmålet er berre, som Leif antydar, om ein kunne ha gjort det særleg annleis. <BR/><BR/>-ao
Til Leif: Som jeg sa i artikkelen er det stor forskjell på de ulike fagene. Jeg er enig med deg når det gjelder de fleste fag; man skal slite med å nå målene uten pc. Når det gjelder matematikk er imidlertid saken en annen.<BR/><BR/>Som lektor i matematikk er det imidlertid ikke et poeng at jeg vil holde meg til kalkulatorene fordi jeg kjenner dem best. Jeg kjenner mange program på pc-en, og er
Med fare for at debatten har dødd hen og ingen ser meg:<BR/>Arne Olav: TAKK! Jeg trodde jeg var den eneste som tenkte i mitt lille hode at det ikke egentlig økt læring, men tilpasning til en moderne verden som bør være hovedfokus.<BR/>Lars Eric: <A HREF="https://lms.hfk.no/hfk/froham/blog/?PortfolioItemComment=True&PortfolioItemID=23898" REL="nofollow">her</A> finner du mitt referat fra innlegg
Frøydis: Det er aldri for seint med en kommentar, selv om det er litt synd å høre at dere har erfaringer om negativitet.<BR/><BR/>- Interessant innlegg du har i bloggen din, skal tipse Lars Eric om det.