Hvor skal elevers, studenters og læreres data lagres?

22. april 2008 | By einberg | Filed in: digital kompetanse, effektivisering, estandard, fronter, ikt, its learning, lms, nrk, programvare, skole, web2.0.

Web 2.0-brannen feier gjennom skolens tørre gress, og de som har oppdaget de fantastiske mulighetene, tømmer bensin på. Jeg fikk et spørsmål her om dagen: dere som agiterer for gratis, men kommersielle tjenester (jeg er en av dem), har dere tenkt grundig gjennom om det vi gjør er lurt? Jeg kunne ikke gi noe godt svar, og spørsmålet fikk meg til å reflektere både over web 2.0 og skolenes bruk av læringsplattformer. Vi låser oss i praksis inne, slik Jon Hoem allerede i 2004 skrev om i et blogginnlegg: mer om å male seg inne.

Hvis jeg skal prøve meg på et svar nå, må det i ærlighetens navn bli at det kanskje ikke er så lurt å overgi våre data til kommersielle aktører som enten gjør hva de vil med dem, som Google, eller ikke er i stand til å gjøre det vi ønsker med dem, slik som LMS-leverandørene. Løsningen ville kanskje vært å lage et landsomfattende IKT-system for utdanning, på samme måte som helsevesenet, skatteetaten, NAV og andre etater og vesen har sine systemer?

Farene er imidlertid mange, det er dyrt, og det tar lang tid. NRK MidtNytt meldte 21. april at det papirløse St. Olavs hospital foreløpig er en fiasko. Innenfor utdanning har SANU (Samarbeidsgruppen for nettsteder i utdanningssektoren) i flere år arbeidet for gjenbruk av digitale læringsressurser i utdanningssektoren, men resultatene har latt vente på seg. At det har gått tregt, er det lett å se fra møtereferatene opp gjennom åra.

Men det er mulig å lære ei lekse av alle skandaler og feilsteg, og både leverandører og bestillere har blitt flinkere med årene. Det er stadig offentlige etater som våger seg frampå, fordi de innser at i vår tid må enhver virksomhet ha et IKT-basert forretningssystem. Sist ute var Statens lånekasse, som i går inngikk en avtale om et nytt saksbehandlersystem verdt 300 millioner.

En rask titt på utdanningsstatistikk fra SSB viser at vi har drøyt en million elever og studenter i Norge. Vil ikke det å lage et system som både dekker opp det administrative, evalueringsmessige, og ikke minst pedagogiske ta lang tid og være utrolig dyrt? Jo, kanskje tar det 5 år, og koster noen hundre millioner, men man kan stille et motspørsmål: hvor mange terrabyte av norske læringsdata vil være spredt rundt omkring i verden om 5 år, utenfor enhver rekkevidde? Behøver vi å bekymre oss for det?

Vil FEIDE (en kode i mitt hode) være svaret? Antakelig ikke, den tar seg bare av identitetsspørsmålet, slik at det blir lettere for brukerne å få tilgang til ulike tjenester på nettet. Utfordringen med datalagring vil fortsatt være tilstede. En student som er ferdig med studiene vil i løpet av sin utdanning ha spredt sine læringsdata på utallige nettsteder og plattformer, mesteparten utenfor rekkevidde, fordi tilgangen er sperret, eller data er slettet.

Kanskje er det slik som NRK Nordland melder, at utdanning er viktigere enn olje? Det hevdes at investering i utdanning gir ti ganger høyere verdiskapning enn å bruke pengene på oljeutvinning utenfor Lofoten. Selv om NRK kanskje har misforstått noe, slik diskusjonen på halen av artikkelen antyder, er det ingen tvil om at å støtte læring vil være viktig. Dagensit.no melder at Norge er en nordisk it-sinke, og det vil nok gjelde innen utdanning også, dersom vi ikke skjerper oss. Med lanseringen av Program for digital kompetanse kom vi opp i teten, men nå vi kan trygt si at glansen har falmet.

Oppdatert den 30/4-08: Standard Norge arrangerer et møte om personvern og læringsteknologi den 26/5.


7 comments on “Hvor skal elevers, studenters og læreres data lagres?

  1. Interessant problemstilling det der. Men tanken på noe store offentlige IKT-greier får jeg frysninger av. Da har jo toget gått til enhever tid. Utviklingen raser fremover, fortere enn noen byrokrat kan drømme om. Tror egentlig det største problemet er all lagringen. Hva skal vi med det? Vi samler på undervisningsopplegg, men hvor mye bruker vi om igjen. Tiden da man snudde bunken er over (bør

  2. Einar Berg sier:

    Det er ikke først og fremst gjenbruk av "lærerbunken" jeg tenker på, men den sårbarheten vi har for tap av data, og/eller den sterke bindingen vi får til en leverandør, når terskelen for å få ut våre egne data blir veldig høy.<BR/><BR/>Jeg ser også faren med systemtregheten når man skal lage et system, men likevel vil jeg stoppe opp i dette "raset" og tenke noen framlengstanker: hvordan vil

  3. Marita sier:

    Jeg synes det du skriver her er veldig viktig, og jeg tenker en del på det selv når jeg "reklamerer" for diverse gratiskprogrammer på nett. Jeg er også skeptisk til læringsplattformenes makt, i tillegg blir det stadig mer behov for å administrere sensitive opplysninger digitalt, for eksempel karakterer osv. Jeg synes det er litt pussig at vi klarer å bygge plattformer i Nordsjøen med avansert

  4. joepett sier:

    Jeg er litt enig med Anne Cathrines påstand om at det ikke er veldig mye som vil fortone seg verdifullt å ta vare på når vi tar det fram igjen om noen år. Jeg oppbevarte i sin tid nitid førte forelesningsnotater fra universitetsstudiene mine i sirlig ordnede ringpermer. Tror ikke jeg så på innholdet en eneste gang før de omsider gikk i søpla etter mange år. <BR/><BR/>Elevene våre er i en fase av

  5. Arne Olav sier:

    Du er sjølvsagt inne på noe viktig her, slik alle kommentarane seier. Samstundes er det no slik at ein kan nytte slike moment som dette for å trenere og utsetje alt. Jamvel it’s:learning/Fronter kan det argumenterast for er for sårbart. <BR/><BR/>Ein meir eller mindre skjult påstand som ligg til grunn for å tenkje slik er at data (i skulen) er noe som skal lagrast, vernast mot angrep, innsyn,

  6. Einar Berg sier:

    Når mange applauderer og ser i samme retning, kan det være lurt å snu seg 180 grader rundt, og stille noen kritiske spørsmål. Det er fint at så mange av dere er med og diskuterer svarene.<BR/><BR/>Jeg er helt enig med Arne Olav i at skolen skal åpne seg, og ikke lukke alle sine data inne, men det er ingen motsetning mellom å lagre data sikkert, og å la dem være åpent tilgjengelige. Det er også

  7. Arne Olav sier:

    Du har heilt rett i at det ikkje er ein nødvendig motsetnad mellom å lagre data sikkert og å late dei vere opne. Dersom ein blir pragmatisk, vil ein vel oppdage i skulekvardagen at det er alle slags motsetnader her. <BR/><BR/>For det første er ikkje dei sikre systema vi i dag har for å lagre ting på web sikre i det heile. Karakterane og fråveret er ein liten kode unna (via it’s:learning får du

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.