Krampetrekninger fra forlagene?

12. april 2008 | By einberg | Filed in: copyright, forlag, læremidler, mit, ndla, skole.

Massachusetts institute of technology har lagt ut lærestoff fra mer enn 1800 av sine kurs under Creative Commons-lisens. Mange har full videodekning av forelesningsrekka i kurset, i tillegg til at det er lagt ut notater, oppgaver og andre ressurser. Kurset 8.02 Electricity and Magnetism har 37 stk. 50-minutters videoforelesninger som kan betraktes med Real One player, eller på Youtube. Når man har en slik åpen tilgang til lærestoffet, og ser på hva prosjektet Hole in the Wall forteller, ser vi at barn og ungdom i den 3. verden får nye muligheter til utdanning.

I vår andedam blir det derfor rart å se at Den Norske Forleggerforening frenetisk prøver å bekjempe NDLA, som arbeider for å gjøre læremidler fritt tilgjengelig på norsk, for norske elever. Forleggerforeningen hevder at å gjøre læremidler gratis tilgjengelig på internett, vil være ødeleggende for mangfoldet i tilbudet av læremidler. Det virker som de benekter at verden er i endring, og krampeaktig klamrer seg til det gamle.

Ikke noe er bedre enn at skolenorge kan fortsette med å bruke 600 millioner pr år på læremidler, men tilbudet til elevene og studentene blir så uendelig mye bedre hvis det meste av dette blir fritt tilgjengelig, slik at hver enkelt kan finne tak i det som han eller hun lærer best med, og slik at det er mulig å vurdere forskjellige meninger fra ulike kilder, ikke bare fra akkurat den ene læreboka som skolen tilfeldigvis har kjøpt inn.


3 comments on “Krampetrekninger fra forlagene?

  1. Ingunn sier:

    Mange er veldig redde for å dele, men jeg håper at det etter hvert blir mer vanlig å tenke slik – ved å gi bort noe får du noe annet tilbake. En kollega sa nylig til meg at vi gir fra oss altfor mye som vi kunne ha fått penger for. Det kan så være, men saken er at de fleste gode pedagogiske opplegg og ideer blir liggende i en skuff etter å ha vært i bruk en gang eller to. Da må det være mye bedre

  2. Einar Berg sier:

    Jeg tenker på akkurat samme måte: oppleggene ligger i skuffen når læreren ligger i pennalet. Dersom man deler gode ideer <A HREF="http://www.creativecommons.no/licenses/by-nc-sa/3.0b1/no/&quot; REL="nofollow"><I>på samme vilkår</I></A>, lever kanskje minnet om den gode læreren litt lenger?

  3. Jeg tror forlagene burde fått besøk av Stein som vi hørte på It’slearningkonferansen. Kanskje det ville hjulpet dem til å tenke utenfor bok(s)en.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.