Klapp igjen PC-en!

4. april 2008 | By einberg | Filed in: avis, bærbar-pc, digital kompetanse, digital_tavle, fronter, lms, pedagogikk, skole, tekstreklame.

Nå har til og med en leverandør av en læringsplattform hivd seg på bølgen med begrensing av PC-bruk i klasserommet. Frontersjef Roger Larsen sier i en artikkel på Digi.no at skolen bruker IT helt feil i undervisningen, og at lærerne må kreve at elevene klapper igjen lokket, akkurat som man vil kreve at de klapper igjen papirutgaven av VG.

Alternativet er ifølge Larsen å lage et fellesskap rundt digitale tavler. Det som produseres der, lagres og lastes ned til elevenes PC, slik at de kan ta det med seg og bruke det når de skal gjøre sine hjemmearbeider.

Vel har vi fokusert for ensidig på anskaffelse av bærbare maskiner i skolen, men problemet er ikke at de er der, og brukes til feil ting, problemet er at man ikke har kommet opp med en pedagogikk som utnytter dem bedre. Digitale tavler er flott, men det går faktisk an å bruke dem sammen, og samtidig som elevene bruker sine egne PC-er.

Forøvrig er artikkelen preget av at Digi.no lar seg bruke som mikrofonstativ for en PR-kåt leverandør, som har funnet et utspill som gir en fengende overskrift. To tredjedeler av artikkelen er ren tekstreklame – utrolig at det går an.


5 comments on “Klapp igjen PC-en!

  1. Marita sier:

    Helt enig! Jeg leste også artikkelen og reagerte som deg, og snakk om håpløs overskrift, latterlig. Og som om digitale tavler vil løse alle problemer med PCen i klasserommet… Det er som du sier, pedagogikken. Ses i Bergen til uka kanskje?

  2. Einar Berg sier:

    Yepp, skal til Bergen! Så får vi høre om samme budskap kommer fra its learning..

  3. F. Hamre sier:

    Tja.<BR/>Enig i at det var mye fyllstoff og lite innhold. Enig i en noe ensidig fokus. <BR/>Men jeg er også enig med artikkelen i at Norge ikke blir noe foregangsland særlig lenge (hvis noen gang), fordi jeg tror vi har begynt i feil ende. Det jeg opplever i skolen er å bli "pådyttet" utstyr jeg ikke har noe uttrykt pedagogisk behov for å bruke. Ikke misforstå – jeg ville aldri vært pc-en min

  4. Einar Berg sier:

    Frøydis: I en ideell verden kunne vi ha ventet noen år med å innføre pc-er til alle elever, gitt at skolen og lærerne brukte den tiden til å utarbeide en pedagogikk for den nye situasjonen. Det tror jeg imidlertid ikke ville ha skjedd, og den sjokkbehandlingen som nå er gjort er det eneste riktige. Det blir noen tunge år, men så vil ting gå seg til.

  5. F. Hamre sier:

    Ting vil absolutt gå seg til, ingen tvil om det. Jeg ser en enorm forskjell bare fra i fjor (da vi hadde pc til VG1 første gang) til i år. Men jeg lurer nå likevel på om en mer gradvis innføring hadde vært tingen – med systematisk opplæring av lærerne og helt tydelige krav til økt kompetanse og bruk. <BR/>Uansett blir det jo spekulasjoner, nå har vi en gang utstyret, og bør/må gjøre vårt beste

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.