9A halvveis mot mycket väl godkänt?

25. mars 2008 | By einberg | Filed in: pedagogikk, skole, svensk, svt, tv.

Jeg har ikke tilgang til å se svensk TV, men kan likevel følge med på internett i den svenske serien om klasse 9A på Johannesskolan. Det er en av sveriges dårligste skoler, og SVT har laget serien fordi: «Skolfrågan är en av våra viktigaste samhällsfrågor. Med Klass 9A vill vi visa på skolans möjligheter, och samtidigt bidra till att stimulera skoldebatten», som det står i frågor och svar.

Alle lærerne i klasse 9A er byttet ut med «superlærere», og de har som mål å gjøre klassen til en av sveriges tre beste i løpet av et halvt år, 1. termin 2007. Jeg har med interesse sett alle 7 episoder som er sendt til nå. De er tilgjengelige hver tirsdagskveld etter klokken 21:30.

For meg ser det ut som om lærerne i prosjektet

  • er flinke til å gi elevene utfordringer
  • legger stor vekt på yrkesorientering, for at elevene skal få en retning for skoleinnsatsen
  • har stort fokus på karakterer, som et middel for å komme inn på ønsket videregående skole
  • gjennomfører en lærersentrert undervisning, mange av dem opptrer som en sage on the stage

Noen av foreldrene var i starten skeptiske til det store faglige presset som ble lagt på barna deres, men det ser ut som de etter hvert er mer fornøyd med tingenes tilstand, når de får gode tilbakemeldinger fra skolen, og hører positive ting fra ungene.

Det har blitt større ro i klassen, men det er verdt å merke seg at undervisningen ofte foregår i små grupper, fordi elevene har muligheter til å velge blant mange ulike fag. Det er vel også slik at det ikke er mulig å observere en ting uten å endre på den. Hvor påvirket er elevene egentlig av all viraken rundt dem? I hvert program blir vi bedre kjent med en eller to elever, og det er ganske private forhold som eksponeres. Hvordan påvirker dette dem på kort og lang sikt skal tro?

En spesiell interesse for meg har vært å finne ut hvordan superlærerne benytter IKT, men på det området har jeg blitt skuffet, fordi det ser ut til å være nesten fraværende. Det nevnes at noen av elevene skriver norskoppgaver på pc, noen har laget presentasjoner som «redovisning», og et par av lærerne har brukt videokanon i timene. Informasjonssøk, kildekritikk, kreativ bruk av IKT og så videre har derimot manglet. Jeg følger med i spenning på de siste 6 episodene, for om mulig å fange opp noen glupe idéer.

Forrige blogginnlegg om samme sak.


2 comments on “9A halvveis mot mycket väl godkänt?

  1. Arne Olav sier:

    Godt tips, dette skal eg følgje med på. Eg ser at nettsida du inneheld mellom anna inneheld lenkjer til intervju med lærarane der dei blir bedne om å reflektere over kva dei meiner er viktig for å vere ein god lærar. Har berre skumma, men det må jo vere eit godt utgangspunkt for refleksjonar lokalt, rundt eigen skule og eigne roller, sjølv om her ligg fleire hundar begravd?

  2. Einar Berg sier:

    Ja, jeg sitter med akkurat den følelsen selv. Det legges stor vekt på yrkesvalg, men i dag har vi ikke halvparten av de yrkene som fins om 10 år. Kanskje trenger vi et annet fokus?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.