Ovenstående spørsmål dukker opp igjen og igjen – hva trenger vi å kunne for å være digitalt kompetente? Hva må elevene og hva må lærerne kunne om IKT? Like ofte som spørsmålet dukker opp, like ofte kommer det nye svar, fordi teknologien skifter fortere enn de fleste kan følge med.
På bloggen «dangerously irrelevant» har Justin Medved og Dennis Harter gjort et forsøk på å lage en pensumoversikt som skal kunne stå seg noen år. De har rett og slett formulert fem spørsmål. Selv om de gir ulike svar alt ettersom når de stiles, og hvem som stiller dem, vil de kunne være en rettesnor for hva man bør kunne for å være digitalt kompetent. Oversatt lyder de omtrent slik:
- Hvordan kan du vite om informasjon er pålitelig?
- Hvordan kan du kommunisere effektivt?
- Hva betyr det å være en global innbygger?
- Hvordan lærer du best?
- Hvordan kan du være trygg på nettet?
Spørsmålene kan absolutt være nyttige også for norske forhold. Garantert er det i alle fall at diskusjonen kommer opp når vi får inn et nytt kull i VG1 til høsten – hva må vi sørge for at de kan?
Guttorm Hveem <A HREF="http://www.furl.net/member/guttorm1979.rss#2008-02-11" REL="nofollow">linker</A> til et interessant slidedeck fra Jill Walker Rettberg i dag: "<A HREF="http://www.slideshare.net/jilltxt/fdt-som-nettbruker-166320" REL="nofollow">Født som nettbruker?</A>". Det har konkrete innspill om hva elevene våre (eller egentlig høgskolestudenter som kommer fra vgs) kan, og ikke minst
Ja denne presentasjonen inneholder mange aktuelle svar på spørsmålene som stilles.